* att röka när man är gravid?

2012-08-31 @ 12:15:00
Nu tänker jag säga mitt, och detta står jag för!
 
Som sagt ni ser ju rubriken, jag har väldigt ofta kommit in i denna diskussion så tyckte lika gärna jag kunde skriva ut min åsikt. Personligen tycker jag det är helt fel att röka när man är gravid? Både alkohol, cigaretter och snus borde förbjudas enligt mig. Men det kan man självklart inte göra. Det är upp till var och en hur man vill göra, men bär man på ett barn och man vet att barnet kan ta skada av det är det då så viktigt med tobak och alkohol? Jag anser att man förstör någon annans liv tack vare sitt eget beroende.
 
När du röker eller snusar får du i dig många skadliga ämnen som tas upp av blodet och når fostret via moderkakan och navelsträngen. En cigarett för mamman motsvarar två cigatter för barnet.
 
Rökning under graviditet kan leda till en rad olika faror för barnet, vill man verkligen riskera detta? Har man riktigt otur kan barnet dö redan i magen, eller i plötslig spädbarnsdöd.
 
Tänk er för, ni som röker under graviditet. Men valet är erat eget.
 
 
Vad anser ni om detta?

Kommentarer
Postat av: Emilia Lindbom

Jag rökte när jag blev gravid, men slutade efter någon månad, antagligen skulle jag inte gjort det "självmant" men slutade iallafall för jag vart sängliggandes o kunde knappt röra mig i 2 månader.
Någon/några månader efter jag fått Tatum började jag igen.. krokad som jag är. Aldrig i närheten av honom såklart & om någon gör det blir jag förbannad, dock funderar jag på att sluta :)

Säger som dig liksom, upp till var o en men tycker inte riktigt om att se en gravid kvinna med en cigg.. passar inte riktgt ihop.

Svar: Ja, själv rökte jag ända tills jag fick reda på att jag var gravid. Var väldigt jobbigt då jag varit stor rökare sedan några år tillbaka, men nu idag röker jag faktiskt ingenting förutom om jag skulle vara ute någon helg men aldrig annars. :) Ja det är klokt att sluta faktiskt, man sparar både pengar och får bättre hälsa vilket man verkligen känner utav! Nej tycket det är hemskt att se mammor som röker precis intill ett litet barn. :/
Jessica Andersson

2012-09-01 @ 22:20:06
URL: http://eemiliali.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0